Van Bedrijven Weten helpt Arnhemse ondernemers

Wegens succes neemt gemeente nieuwe werkwijze structureel over
De pilot Van Bedrijven Weten om de gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers te verbeteren, heeft duidelijk meerwaarde zo blijkt uit de evaluatie. Reden voor de gemeente Arnhem om de nieuwe werkwijze structureel in te voeren en verder te verbeteren.

Een goed economisch klimaat is van groot belang voor onze stad. Dat benadrukt de vorige week door het college gepresenteerde Economische Agenda Arnhem 2021 – 2025 nog eens. Bij een goed economisch klimaat hoort een professionele dienstverlening aan ondernemers. Begin 2020 startte Van Bedrijven Weten als pilot om het contact tussen ondernemers en de gemeente te verbeteren en om de interne samenwerking binnen de gemeente voor die ondernemer te versterken.

Betere samenwerking
Achter de schermen – onzichtbaar voor de ondernemer – verbeterden we onze werkwijze zodat ondernemers niet meer van het spreekwoordelijke kastje naar de muur worden gestuurd. We werken nu met een multidisciplinair team waarin alle onderwerpen waar een ondernemer mee te maken kan krijgen, zijn vertegenwoordigd. Op die manier kunnen we ondernemersvragen sneller beantwoorden en de ondernemer op complexe vragen één antwoord geven.

Helder en eenvoudig contact
Wij verbeterden onze informatievoorziening richting ondernemers en openden een laagdrempelige, digitale ondernemersdesk waar ondernemers eenvoudig vragen kunnen stellen. Dit loket is ook telefonisch en via WhatsApp bereikbaar. Het vereenvoudigt onze dienstverlening en draagt positief bij aan het contact tussen ondernemers en de gemeente. Naast het loket zorgen accountmanagers voor nader persoonlijk contact. Zij zijn bekend bij ondernemersnetwerken, een eerste aanspreekpunt en actief betrokken bij het beantwoorden van vragen.

Meerwaarde in coronatijd
De coronacrisis die kort na de start van de pilot uitbrak, benadrukt het belang van de gedachte achter Van Bedrijven Weten: als gemeente snel en wendbaar in kunnen spelen op de vraag en behoefte van de ondernemer. Zo kwam er onder meer een 1,5-meter loket, een Tozo-servicedesk en het loket Geldzaken & Ondernemers. De accountmanagers spelen een belangrijke rol bij het onder de aandacht brengen van steunmaatregelen bij ondernemers en helpen omgekeerd om veel voorkomende signalen te vertalen naar gemeentelijk coronabeleid.

Toekomst: bestendigen en verbeteren
De evaluatie van Van Bedrijven Weten geeft alle aanleiding om de werkwijze structureel te maken. ‘De ondernemer centraal stellen is iets waar we continu aan blijven werken en waar we het iedere dag weer iets beter willen doen. Dat gaan we samen met de ondernemers doen. Zo willen we de bekendheid voor het ondernemersloket verbeteren, de éénloket-gedachte verder uitwerken en speciale aandacht geven aan kleine ondernemers’, aldus wethouder Jan van Dellen.

Back To Top