De 47e Ernemse Optog trok dit jaar met veel gezelligheid door de straten van Arnhem. Vanwege werkzaamheden langs het gebruikelijke parcours week de organisatie af van de vertrouwde route. Dat weerhield het publiek er niet van massaal langs de kant te staan en de deelnemers enthousiast te ontvangen.
Na afloop van de optocht heeft de jury haar oordeel vastgesteld en zijn de prijswinnaars bekendgemaakt in JANS’. De stoet liet opnieuw een kleurrijk beeld zien van loopgroepen, wagens en actuele thema’s.
Kleine loopgroepen en individuele deelnemers
In de categorie kleine loopgroep en individuele deelnemers ging de eerste prijs naar De Hofnar en de boldernar van Bas Kolfschoten, hofnar Onganse. De tweede prijs was voor Botsauto’s van CV Zondernaam. Beide acts vielen op door hun verzorgde uitvoering en duidelijke thematiek.
Grote loopgroepen
De grote loopgroepen zorgden voor een gevarieerd geheel. De eerste prijs werd toegekend aan Als de herder (ver)dwaalt, pronken de schapen van Club van 3×11 & Vrienden Onganse. De tweede plaats was voor Ernem vergroent van Optogfeegers. De derde prijs ging naar De Hartendiefjes van CV de Eendrachtnarren.
Wagens
Bij de wagens behaalde Circus Pipo van De Ernummers Carnavalsbouwgroep de eerste prijs. Unicorn van Zwijnerij eindigde als tweede. De derde prijs ging naar Wij pronken met onze olympische wintersporten van GeLi and Friends Onganse. De jury sprak waardering uit voor de afwerking en de creatieve uitwerking van de ontwerpen.

Straat- en huisprijs
De straat- en huisprijs werd toegekend aan Café Sailor aan de Catharijnestraat, dat met een opvallende aankleding en feestelijke sfeer een duidelijke bijdrage leverde aan de optocht.
Actualiteitsprijs
De actualiteitsprijs ging naar Floris met het thema Ernemse Optog, laten we pronken!. Volgens de jury sloot dit onderwerp goed aan bij de actualiteit en de uitstraling van de optocht.
Met de uitreiking van de prijzen kwam een geslaagde en gezellige 47e editie van de Ernemse Optog ten einde, waarbij deelnemers en publiek gezamenlijk zorgden voor een feestelijke dag in de Arnhemse binnenstad.
